«Кенді еппл» по-українськи

0
111464

Богдан Білан родом із селища Маньківка, що на Черкащині. По програмі обміну майбутніх лідерів Flex був обраний для навчання у 10 класі американської школи, що знаходиться у штаті Айова у США. Мешкав там рік і опановував основи для майбутнього власного бізнесу.

– У США мене, хлопця з глибинки, вразило все – від швидкості Інтернету до організації освітнього процесу у школах. Там самостійно обираєш предмети для вивчення, які тебе найбільше цікавлять. Діти не йдуть після уроків додому, бо кожного дня на них чекають активні позакласні заняття – гуртки, спортивні секції, різноманітні групи самовдосконалення і розвитку особистості. Взагалі вся система освіти у США сконцентрована на розвитку індивідуальності, і як її складової, власної справи. Тому відсоток самозайнятих осіб і підприємців у цій країні досить високий, – розповідає Богдан Білан.

В Америці він запозичив кілька ідей для власного бізнесу. Одну з них, ще коли був студентом київського вузу, Богданові  вдалося реалізувати в Україні. Мова про яблука у карамелі, які є улюбленим десертом у США, а в нашій країні лишаються швидше заморською дивиною, ніж розкрученим брендом.

– Для американців  яблуко у карамелі, там його називають «кенді-еппл» (candy-apple) – продукт святковий, створений для насолоди, ним зазвичай прикрашають різдвяний стіл, його можна зустріти на різноманітних ярмарках та у мережах швидкого харчування. В американських магазинах навіть продається спеціальна карамель для приготування таких яблук у домашніх умовах. Здавалося б, що складного? Береш розплавлену карамель та занурюєш у неї яблуко. Але якщо готуватимеш продукт для продажу, потрібна певна технологія виробництва, розробку якої я замовляв у київських фахівців, а потім яблука ми тестували з рідними, друзями та знайомими. Знадобилося кілька місяців для пошуку інформації і дослідів, щоб підібрати необхідні сорти плоду, консистенцію, смак та колір карамелі тощо, – пригадує Богдан Білан.

Методом проб і помилок Богдан визначив, що для справи ліпше використовувати яблука середнього розміру. Якщо продукт буде завеликим, його незручно споживати, якщо ж дрібним  – покупець відчуватиме, що переплатив. Також яблука мають бути кисло-солодкими, бо карамель надає «кенді-еппл» додаткової солодкості. Його готують на замовлення, навіть з елементами шоу, коли карамель віртуозно обгортає яблуко, при цьому клієнт сам обирає плід і карамель, які йому до вподоби. І в цьому полягає концептуальна відмінність цього товару від магазинної продукції. До речі, у США яблука в карамелі у готовому вигляді продаються у магазинах. Завдяки вакууму, який створюється під карамеллю, плоди непогано зберігаються – від 5 днів до двох тижнів. Під час приготування відкручується плодоніжка, плід настромлюють на паличку, занурюють у карамель, присипають на вибір клієнта різноманітними домішками. «Кенді-еппл» готується в середньому 30–40 секунд. Карамель підтримують у рідкому стані завдяки нагрівальній ємності, якою обладнаний спеціальний візок.

Щоб сконструювати власну модель візка, Богдан звернувся до професійних дизайнерів, а щоб його виготовили – на одне з київських металообробних підприємств. Натомість перший візок на практиці виявився не дуже зручним для  використання. Тож довелося замовляти новий виріб.

Це вдвічі збільшило витрати на проект. Щоб його запустити, Богдан витратив близько трьох тисяч доларів США. Багато зусиль і часу пішло на вивчення юридичних і організаційних аспектів.

– Разом з подругою Аліною, яка нині стала моєю нареченою, ми у 2015 році відкрили першу торгову точку у київському ТРЦ «Дрім Таун», де позмінно власноруч готували для його відвідувачів яблука у карамелі. Відчули попит на цей продукт. Тож за кілька місяців за рахунок обігових коштів розширили мережу до чотирьох точок у різних районах Києва. Щомісяця продавалося по 1200–1500 плодів у кожній торговій точці, – ділиться досвідом Богдан.

Експерименти з яблуком наштовхнули на ідею запровадити у виробництво ще один супутній товар – фрукти у шоколаді. Почали з так званого фруктового шашлику, але він виявився незручним для споживання у вуличних умовах. Тож розробили іншу концепцію. У ріжок з-під   морозива додали шоколад, а в якості начинки розмістили у ньому фрукти, які легко дістати у будь-який сезон. Здебільшого це був банан, ківі та яблуко, які зверху також покривали теплим шоколадом і присипкою з арахісу. Запровадження цього продукту дозволило збільшити дохід торговельної точки приблизно на 40%.  

– (ОіФ) Хто купує цей незвичний для українців продукт?

– (Б.Білан) Не вважаю його таким. Адже за рівнем споживання в Україні яблука  на першому місці, щодо карамелі – це смак дитинства… Єдине, що незвичайне для нас, форма подачі продукту. Основна категорія покупців яблук у карамелі – це дівчата віком від 12 до 28 років. Вони виявляють найбільший інтерес до продукту, фотографуються з ним. Також діти, але рішення приймають батьки, тому важливо, хто в цей час буде поряд, батько чи мати. Жінки охочіше погоджуються побавити малюків солоденьким. Також до цільової аудиторії можна віднести іноземних туристів та наших співгромадян, які куштували яблука у карамелі за кордоном, і їм сподобався цей десерт. Чим більший потік перехожих повз торгову точку, тим вище рівень зацікавленості продуктом.

Богдан розповів, що на основі практичної реалізації бізнес-ідеї у Києві  у 2016 році створили франчайзинг. Зараз ця справа приносить йому пасивний дохід.  Основну увагу він нині приділяє вирощуванню саджанців фундука та експорту візків для фастфуду, шроту та соєвої макухи.

Було розроблено кілька різних пакетів франшизи американо-українського яблука. Їх вартість 5000–40000 гривень для українців і вдвічі, а то і втричі більша для закордонних клієнтів. За словами Богдана, франшизу купували підприємці Польщі, Казахстану, Молдови, Болгарії, Угорщини, Німеччини і навіть Туреччини.

Рекомендована для продажу ціна одного яблука у карамелі дорівнює 25 гривням. Його собівартість 5–6 гривень. До слова, у Західній Європі виріб коштує 2–3 євро.

Найскладнішим лишається питання встановлення візка у людному місці. Правила, вимоги і умови торгово-розважальних центрів різні, домовитися про можливість облаштування торгової точки з виготовлення  «кенді-еппл» часто вимагає неабияких зусиль. Замовникам франшизи у цьому допомагає технічно обізнаний  менеджер.

Зі свого досвіду Богдан Білан рекомендує підприємцям-початківцям насамперед визначитися з ринком збуту і починати справу вже сьогодні, адже не варто чекати глобальних змін в «екосистемі» для стартапів. Умови створені, і вони досить сприятливі. Найімовірніше легко не буде, це надасть досвіду, загартує. І найголовніше, людина визначиться, чи спроможна вона бути власником бізнесу. Бо, на думку Богдана, бути справжніми лідерами можуть лише 5–7% населення планети.

 

Олександр Литвиненко